در گفت‌و‌گویی مطرح شد؛ رمـز و راز موفقیت نفـرات بـرتـر کنکـور

نتایج آزمون سراسری سال 92 هم با تمام فراز و نشیب‌های خود و دل مشغولی شرکت‌کنندگانش، هفته گذشته بود که اعلام شد تا خیال و استرس و تب و تابی که حتی بیش از هفته‌های پیش از آزمون بر متقاضیان تحمیل شده بود، فروکش کند و بنا به تجربیات سال‌های گذشته، هر کدام از این دانشجویان آتی، می‌توانند محل تحصیل آینده خود که قرار است از ابتدای مهرماه روی صندلی‌هایش بنشینند را به درستی حدس بزنند.

  اما پایان کنکور 92 برای خیلی از داوطلبین شروعی است برای تلاش مجدد برای موفقیت در آزمون سال 93؛ به همین بهانه خیلی از این داوطلبین هستند که با استفاده از مشورت و راهنمایی از نفرات برتر سال آینده با دستی پر از سر جلسه کنکور بیرون بیایند.

در طی چند روز اخیر و معرفی نفرات اول کنکور 92، آنها از رمز و راز موفقیتشان در این آزمون گفتند که در می توان حاوی نکات خوبی از برنامه ریز برای سال آینده باشد؛ آنچه که در ذیل می آیند مصاحبه نفرات برتر کنکور 92 با خبرگزاری ها است که مهم ترین قسمت های آن آمده است:

 

علی عجم رتبه دوم کنکور 92 در گروه علوم تجربی در ارتباط با نوع و زمان مطالعه خودش برای این آزمون گفت :

*در هیچ کلاس کنکور خاصی شرکت نمی‌کردم و تنها در آزمون‌های آزمایشی مربوط به سازمان سنجش شرکت می‌کردم.

*زمان درس‌خواندن ثابتی نداشتم و در طول هفته میانگین حدود 40 یا 50 ساعت درس می‌خواندم. در کل معتقدم کمیت درس‌ خواندن برای کنکور مهم نیست و آن چیزی که اهمیت دارد کیفیت درس خواندن است.

*مسلما رشته پزشکی را انتخاب می‌کنم اما هنوز هیچ تصمیمی درباره گرایش رشته تخصصی‌ام نگرفته‌ام.


سجاد صادقی‌زاده نفر اول کنکور در گروه آزمایشی ریاضی‌وفنی نیز در همین رابطه گفت:

*بر اساس رتبه‌هایی که در کنکور‌های آزمایشی کسب کرده‌ بودم، می‌دانستم که یکی از رتبه‌های تک رقمی کنکور را به دست می‌آورم اما نفر اول شدن در گروه برایم غیر قابل باور بود.

*برای قبولی در کنکور و به خصوص کسب رتبه بالا فقط درس خواندن ملاک نیست. من در روزهایی که به مدرسه می‌رفتم حدودا 4 ساعت و در روزهای تعطیل 9 ساعت درس می‌خواندم که این زمان نسبت به میزان درس خواندن خیلی از کنکوری‌ها خیلی کم است.

  *حضور در کلاس‌های مختلف کنکور در موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ساز چندان تاثیر گذار نیست ؛ من در طول ایام کنکور در کلاس خاصی شرکت نمی‌کردم و بیشتر از معلمان مدرسه و کلاس‌هایی که برایمان می‌گذاشتند استفاده می‌کردم. کلاس‌های کنکور در صورتی به کنکوری‌ها کمک می‌کنند که داوطلب پایه درسی قوی‌ داشته باشند، اتکای اولیه‌اش به کتاب‌های درسی باشد و تنها برای رفع اشکال در این کلاس‌ها شرکت کنند.


سید‌محمد‌حسین موسوی نفر دوم گروه علوم ریاضی‌وفنی کنکور 92، هم در ارتباط با این آزمون نفس گیر گفت:

*در روزهای عادی 4 تا 5 ساعت درس می‌خواندم اما این زمان در ایام تعطیل به 10 ساعت هم می‌رسید.

* اوایل برای تک رقمی شدن درس نمی‌خواندم اما بعد از مدتی این توانایی را در خودم دیدم و تلاشم را بیشتر کردم.

*به شخصه در هیچ کلاس کنکوری شرکت نمی‌کردم و تنها در کلاس‌هایی که مدرسه برای‌مان در نظر گرفته بود حاضر می‌شدم. این کلاس‌ها برای جمع‌بندی پایانی دروس بود و در ما‌ه‌های پایانی به ما کمک می‌کرد.

*در برخی از آزمون‌های آزمایشی نیز شرکت می‌کردم و معتقدم آزمون دادن برای داوطلبان کنکور مفید است و امکان مقایسه را به کنکوری‌ها می‌دهد. هر چند این عقیده شخصی من است و هر کسی باید با توجه به شناختی که از خودش دارد، راه‌های درس خواندن و محک زدنش را پیدا کند.

نکاتی خواندنی درباره شب‌های قدر/فضیلت روز قدر کم تر از شب قدر نیست

شب قدر برای همه یک شب است، ارتباطی به حالات و روحیات افراد ندارد و از نظر مدارک و دلایل دینی مسلم است که «شب قدر» اختصاص به زمان پیامبر اکرم (ص) و محیط حجاز نداشته و در همه زمان ها و برای همه نقاط مختلف «شب قدر» با همه عظمت و اهمیتش وجود داردتصوری ممکن است پیش آید که منظور ازیکی بودن شب قدر در تمام سال این است که برای تمام نقاط مختلف روی زمین در هر سال،شب واحد و مشترکی، شب قدر معین شده به طوری که این شب در ساعت معینی در سراسر کره زمین آغاز و در ساعت معینی هم پایان می‏پذیرد!

این تصور اشتباه است، چون زمین کروی است و همیشه یک نیمکره آن در تاریکی و نیم کره دیگر آن در روشنایی قراردارد و به این ترتیب اصلا امکان ندارد که در ساعت های معین و مشترکی در سراسر زمین شب باشد. منظور از این که «شب قدر» در سراسر سال یک شب است، این است که برای اهالی هر نقطه‏ بر حسب سال قمری خودشان، تنها یک «شب قدر» وجود دارد.

به عبارت دیگر اهالی هرنقطه، سال قمری خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه محرم آغاز می‏کنند و پس از گذشتن چند ماه قمری، ماه رمضان همان نقطه هم بر حسب افق خاص آنجا آغازمی‏شود و در این ‏ماه،شب نوزدهم یا بیست و یکم و یا بیست و سوم برای اهالی آن نقطه، «شب قدر» است.

این مطلب که اهالی هر نقطه، ایام و اوقات مقدس خود را باید با افق خاص آن نقطه تعیین کنند اختصاص به شب قدر نداشته، در سایر روزهاو اوقات مقدس اسلامی هم همین حساب وجود دارد؛ مثلا روز عید فطر و قربان در اسلام روزهای مقدسی است که برای آنها عبادتها و دستورهای خاصی وارد شده و هر کدام از این اعیاد هم در تمام سال با تفاوت افقی که دارند با مراجعه به افق خاص هر کشور تعیین می‏گردد و به این جهت در بسیاری اوقات - مثلا عید قربان در کشور سعودی - یک روززودتر از ایران و بعضی از کشورهای دیگر آغاز می‏شود.

باید توجه داشت که این حساب درباره «شب قدر» بامطالبی مانند این که فرشتگان در این شب نازل می‏شوند منافاتی ندارد، زیرا تمام این جریانها که حکایت از توسعه رحمت خاص الهی در این شب می‏کند، برای اهالی هر نقطه‏ای در شب قدر خاص آن نقطه صورت می‏گیرد.

به این سؤال این گونه هم جواب داده اند که شب قدر یک شب بیش نیست، اما در کل کره زمین یک شب کامل، 24 ساعت می‏باشدهمچنان که یک روز کامل 24 ساعت است و هر زمان مفروضی حدود نیمی از کره زمین راپاره‏های روز و نیم کره دیگر را پاره‏های شب می‏پوشانند. بنابراین زمانی که درعربستان شب قدر می‏شود بخشی از لیلة القدر است که امتداد آن تا شبی که در ایران مراسم شب قدر انجام می‏شود استمرار می‏یابد . به عبارت دیگر همه شب‏ها و روزها همین حالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت متخالف تدریجی کل زمین را پوشش می‏دهند از همین رو در روایات وارد شده است که فضیلت روز قدر کمتر از شب قدر نیست

تصاویر/ستارگان شب قدر

 

  بقیه تصاویر در ادامه مطلب:

 

 

ادامه نوشته

جهاد

"این جوانان جهادگرند که بذر انقلاب را در دل هر روسنایی می کارند و با ابادانی مناطق محروم است که دل هر روستایی و شهری محروم ، سربازی میشود پاسدار انقلاب اصیل اسلامی خویش ، چرا که امریکا وایادی مزد بگیرش ، خوب به این نتیجه رسیده اند با جهاد مقدس فرزندان است که نهال انقلاب اسلامی در روستا ها و شهر های دور افتاده این آب و خاک به گل مینشیند . و تنها به همین دلیل است که هر جهاد گری را مانند رزمنده ای در میدان نبرد می دانند که از انقلاب و اسلام و ایران دفاع مینماید"

 

امام خمینی " رحمة ا... علیه " صحیفه نور ، ج۱۶ ،ص ۳۳۸

 

دوستان یادمون نره که خیلی از بچه ها چشم امیدشون به من و شماست.

ما باید با همتی بلند به یاری کودکانی بشتابیم که چشم انتظار دستان و دانش ما جوانان این مرز و بوم هستن.

بیایید با یاری هم میهن خود را کنیم اباد.

به امید روزی که هیچ منقطه ی محرومی در کشور عزیزمان وجود نداشته باشه.

 

 

                        بقیه عکس ها در ادامه مطلب

ادامه نوشته

زن ،از سراب غرب تا اقیانوس اسلام

خانواده از نگاه رهبری

در مسائل فعلىِ زنان كشور ما به اعتقاد من دو مسئله از همه مهم‌تر یا بگویید فورى‌تر و لازم‌الاهتمام‌تر از بقیّه‌ى مسائل است. یك مسئله، مسئله‌ى اهمّیّت و اعتبار خانه و خانواده است. براى خانه باید شأن قائل شد؛ انسان بدون خانه - كه مسكن و مأوایى ندارد - قابل تصوّر نیست. هر انسان احتیاج دارد به خانه و محیط خانه. روح محیط خانه عبارت است از خانواده؛ باید به این اهمّیّت داد، باید در این تأمّل و تدبّر كرد. و دوّم جلوگیرى از ضعف و ستم‌زدگى زن در سطوح مختلف، ما زنانى داریم كه ضعیفند و محرومند، زنانى داریم كه ستم‌زده و مظلومند؛ باید جلوى این مظلومیّتها را گرفت.

ادامه نوشته

گناهی بزرگ به نام «جرأت بر گناه»

هلاکت


یکصد و چهلمین خطبه از خطبه های نهج البلاغه [1] بخشی از سخنان امیرالمومنین علیه السلام است که دارای مضون اخلاقیست. مرحوم رضی در آغاز این بخش از کلام امیرالمومنین علیه السلام نوشته است: «فی النهی عن غیبة الناس» ؛ یعنی این سخن در منع کردن مردم از غیبت دیگران است. اما این تنها یکی از موضوعات مطرح شده در این خطبه است؛ وظیفه پاکان نسبت به افراد آلوده، توجه به گناه خویش، ضرورت توجه به پرده پوشی خداوند، شکرگزاری در برابر طهارت باطنی که به او داده شده ‏از دیگر موضوعاتی اند که در این بخش از سخنان حضرت به آن پرداخته شده است.

ادامه نوشته

جنس زن را بهتر بشناسید!


یک زن هرگز از ابراز عشقهای مرد زندگیش خسته نخواهد شد. به زبان آوردن دوستت دارم موجب می شود که زن به عشق واقعی مرد زندگیش پی ببرد و آن را احساس کند.

-یک زن به دریافت عاشقانه چند شاخه گل، هدایای کوچک و ابراز عشقهای بی اختیار، عشق می ورزد.

-زمانی که مردی به زنی چند شاخه گل تقدیم می کند و یا یادداشت های عاشقانه اش را نثارش می دارد، به آن زن اجازه می دهد تا بداند تا چه اندازه منحصر به فرد است.

-وقتی زنی عاشق می شود، احساس زیبایی و زنانگی در او به چندین برابر می رسد.

-نوازش یک زن به او قدرت و انگیزه برای زندگی کردن می بخشاید.

-یک زن همیشه دوست دارد از عشق همسرش نسبت به خودش مطمئن شود.

-پیش از اینکه زنی قادر به احساس عمیق برقراری رابطه جسمانی باشد، به احساس عشق، نوازش و ملاطفت نیاز دارد.

-زنان ابتدا کیمیای روح و عاطفه را احساس می کنند و بعد به کیمیای جسم پی می برند.

-لحظاتی که مرد، دستهای زنی را در دست می گیرد و او را لمس می کند، لحظاتی هستند که زن به آنها عشق می ورزد.

-هدف یک زن در برقراری رابطه جسمانی، شور شهوانی نیست. بلکه مقصود او لذت بردن از صمیمیت، عشق و ملاطفت در کنار شور جسمانی است.

-هنگامی که زنی بداند فقط اوست که راه به قلب شریک زندگیش دارد، در عرش سیر خواهد کرد.

-یک زن هرگز مشکلاتش را دسته بندی نمی کند، در صورتی که زمانی که غمگین و ناراحت باشد، تمامی مشکلاتش از کوچک و بزرگ به دلش هجوم می آورند.

-یک زن هنگامی سکوت می کند که دردهای نهفته در دلش بسیار عمیق است و یا اینکه به مرد مقابلش آنقدر اعتماد ندارد که سخن دل با او بگوید.

-وقتی مردی با دلسوزی و توجه به مشکلات زن گوش می سپارد و از ارائه راه حل می پرهیزد، احساس عشق و بلوغ را در او دو چندان می کند.

-مردان و زنان در برابر فشارهای عصبی واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. دراینگونه مواقع زن نیازمند نزدیکی و درک طرف مقابلش می باشد، در صورتی که مرد به تنهایی احتیاج دارد.

-هنگامی که اظهارات و اعمال زنی بیهوده تلقی می گردد، او برای مطرح شدن شروع به ابراز نظریات مخالف و عدم توافق می کند.

-به جرات می توان گفت به جز در موارد انگشت شماری، هیچ چیز بیش از سخن گفتن بر علیه یک زن به او آسیب نمی رساند.

یک زن بطور ذاتی از توانایی نامحدودی در شاداب ساختن دیگران برخوردار است.اما وقتی آن زن لبخند می‌زند، لبخندش به این معنا نیست که در اوج شادابی و خوشحالی قرار دارد


-زن درست مثل یک موج است، به هنگامی که عشق در قلبش به ظهور می نشیند، اعتماد به نفسش در حرکتی مواج به اوج می رسد.

-هنگامی که موج احساسات یک زن به اوج می رسد، به هیچ عنوان محدودیتی در ارائه عشق نمی بیند.

-مردها همواره باید بدانند که هر گاه زنی رنج و عصبانیت خود را بیرون بریزد و آشکار نماید، احساس آسایش و آرامش بیشتری می کند.

-این نکته را به خاطر بسپارید که هر گاه زنی در اوج فوران خشم و غم قرار گرفته باشد، به هیچ عنوان تقصیری را به گردن نمی گیرد.

-وقتی زنی از موضوعی می رنجد، مرد باید ضمن همدردی با او نشان دهد که برای غم او نگران است، سپس سکوت اختیار کند تا آن زن بتواند احساس همدردی اش را حس کند.

-دردناک ترین مسائل برای بعضی از زنان، عدم پذیرش، قضاوت نادرست و ترک شدن است، چراکه امکان دارد این باورها در عمق ضمیر ناخودآگاهشان آنان را به سوی این تصور نادرست سوق دهد که لیاقتشان بیش از این نیست.

-ماهیت یک زن، درخواست تایید امور است.

-در صورتی که مردی در مقابل پیشنهادات یک زن از خود مقاومت نشان دهد، زن با این حال که مفهوم این مقاومت را درک می کند، اما هیچ گونه توجهی به آن نشان نمی دهد. ولی در این زمان احساس می کند که مرد به او احترام نمی گذارد.

-بسیاری از زنان به این علت که نمی خواهند کسی ایشان را نیازمند بداند، نیازهایشان را انکار می کنند.

-حتی در صورتی که زنی بپندارد نیازها و خواسته هایش برآورده نخواهند شد، اجتناب از بیان آنها و قصد انجام دادن تمام کارها به تنهایی، اشتباه بزرگی است.

شناخت زنان

-یک زن باید بیاموزد که چطور نیازها و تمایلات خود را بدون نکوهش و یا تزلزل ابراز دارد و این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

-امروزه بسیاری از زنان از اینکه عشق می ورزند، اما در عوض چیزی دریافت نمی کنند، رنج می کشند، آنان به دنبال وقفه ای می گردند تا در این زمان تنها به خود بیندیشند و توجه کنند و در خلال آن وجودشان را بهتر کنکاش و کشف کنند.

-یک زن جوان در اوج جوانی مایل است برای برآوردن تمایلات شریک زندگیش خودش را فدا کند.

-یک زن بطور ذاتی از توانایی نامحدودی در شاداب ساختن دیگران برخوردار است. اما وقتی آن زن لبخند می‌زند، لبخندش به این معنا نیست که در اوج شادابی و خوشحالی قرار دارد.


-همیشه زنان به همان اندازه ای که در توان دارند. بخشش می کنند و در این زمان به خاطر می آورند هنگامی که آنان به بخشش نیاز داشتند، تا حدودی کمتر از این اندازه، به ایشان بخشیده شده است.

-اغلب زنان با آنچه همسرشان می خواهد به راحتی موافقت می کنند، اما این کار به این معنا نیست که خواسته همسرشان دقیقا همان باشد که آنان می خواهند.

-یک زن، هرگز به کارهای خودش و همسرش امتیاز نمی دهد، بلکه شوهرش را آزاد می گذارد و تصور می‌کند او نیز به همین ترتبیب آزادش گذاشته است.

-وقتی زنی به ثبت امتیازات می پردازد، ممکن است موضوع بسیار کوچکی در نظرش به اندازه امری بسیار بزرگ به شمار آید. پس امکان دارد یک شاخه گل سرخ بتواند برای شما امتیازات فراوانی به همراه داشته باشد.

-یک احساس پنهان در درون زن به او می گوید نمی خواهم خواسته هایم را برایش بگویم، اگر عشق او به من واقعی باشد، خودش از نیازهایم مطلع می گردد.

-مردان و زنان باید به خاطر داشته باشند که همسرشان به هیچ عنوان خود بخود از نیازهایشان، مطلع نیست.

-زنان نمی پسندند که شوهرانشان، برآورده ساختن نیازهایشان را به دست فراموشی بسپارند. به همین علت، دست از نق زدن بر می دارند و به حمایت شوهرانشان می پردازند.

-یک زن باید احساس کند که مورد احترام قرار گرفته و به بهترین وجه در خاطرها می ماند. در این صورت نادیده گرفته شدن برایش همچون امری است که دربخش انتهایی فهرست شخصیتش قرار می گیرد.


سهم زنان از بهشت و حور العین

خداوند می فرماید: «هر کس از مردان یا زنان که عمل صالحی انجام دهد، و ایمان هم داشته باشد به درستی که آنان وارد بهشت می شوند و بدون حساب در آن جا روزی دریافت می کنند».[1]

البته این انتظار که در عالم قیامت، احکام و قوانین و سنن عالم مادی و دنیا جاری باشد انتظاری نابه جا و ناصحیح است؛ و اگر در آیات و روایات از لذتی چون خوردن و آشامیدن و با همسران جوان زیباروی و در کنار نهرها و زیر درختان بودن یاد شده است، بیشتر برای تقریب ذهن ما به حقایق عالم قیامت بوده است و باید توجه داشت که این لذت ها همانند لذت های دنیایی نیست.[2]

از مجموع آیات و روایات استفاده می شود زنان هم مانند مردان هر آن چه در بهشت بخواهند در اختیارشان گذاشته می شود،[3] از جمله نعمت های بهشتی، می توان به حور العین های بهشتی اشاره نمود.

در چندین آیه از قرآن مجید از همسران بهشتی تعبیر به «حورالعین» شده است.[4]

حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، و «عین» جمع کلمه «عیناء» به معنای درشت چشم می باشد.

قرآن، حورالعین را به مرواریدهایی در بهشت توصیف می کند.[5] و ظاهراً حور العین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.[6] خداوند در مورد آنان می فرماید: «حور العین را به ازدواج آنها در می آوریم».[7]

آیات بسیاری[8] به توصیف همنشینان بهشتی پرداخته است: «فرشتگانی زیبا به صورت زن و مرد جوان در کمال زیبایی و طراوت».

بنابر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس این جا، نزدیک کردن و عطا کردن حورالعین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است.[9]

اما گفتنی است که واژه حور و عین هم بر مذکر و هم بر مونث، هر دو اطلاق می گردد؛ از این رو مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می شود؛ همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مۆمنه.[10]

بنابر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس این جا، نزدیک کردن و عطا کردن حور العین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است

از آیات قرآن چنین بر می آید که برای خدمتگزاری بهشتیان، «غلمان» هایی وجود دارد که از آنها به عنوان مستخدمان زیباروی بهشتی یاد شده است، پسران زیبارویی که هر گاه ایشان را می بینی، گمان می کنی گوهر تراشیده شده اند.[11] و گویی مشابه مروارید غلطان هستند.[12]

ظاهر این آیه آن است که پسران زیبای بهشتی فقط برای خدمتگزاری بهشتیان آفریده شده اند.

آنچه که می توان از مجموع مباحث مطروحه به عنوان جمع بندی نتیجه گرفت این است که: همه نعمت های خداوند در بهشت برای زنان صالح و با ایمان همچون مردان با ایمان در نظر گرفته شده است، و «حورالعین» به عنوان هم نشینانی نیکو و «غلمان» به عنوان خدمتگزارانی زیبارو در بهشت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

‌پی نوشت ها :

[1]. غافر،40

[2]. اسکندری، حسین، آیه های زندگی، ج 5، ص 302, (کتاب نامه تکمیل شود)

[3]. فصلّت، 31

[4]. دخان، 54؛ طور، 22؛ واقعه، 22 و 23

[5]. الواقعة، آیه 23- 24، “و حوران درشت چشم؛ همانند مرواریدهایی در صدف”‌.

[6]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسوی همدانی، محمد باقر، ج 18، ص 228، چاپ پنجم، دفتر انتشارات اسلامی، قم،1374 ش.

[7]. دخان، 54

[8]. صافات، 47؛ الرحمن، 58؛ رحمن، 70 و 72؛ انسان، 19؛ طور، 24,

[9]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 8، ص 99، نشر اسلامیه، تهران؛ ترجمه  المیزان، ج 18، ص 228,

[10]. همان.

[11]. انسان، 19

[12]. طور، 24




کجای عقل زنان ناقص است؟!!

عقل

از مفروضات هر مسلمان این است كه اسلام ، كامل ترین ادیان و مكاتب است و شیعیان این مفروض را نیز دارند كه قول ، فعل و تقریر امام على علیه‌السلام، در بین مذاهب موجود، بهترین نگرش اسلامى است. یكی از زمینه‌هایی كه امام علی(علیه السلام) در تاریخ سیاسی و اجتماعی خویش بدان پرداخته، بیان نارسایی‌ها و كمبودهای زنان است؛ در یک نگاه اجمالى به نهج البلاغه به نظر مى رسد كه نگاه حضرت امیر علیه السلام به زنان مثبت نیست. برای درك دقیق مراد حضرت، باید كلام علی(علیه السلام) را با توجه به شأن صدور كلام حضرت شناخت تا روشن گردد كلام امام(علیه السلام) درباره‌ی زن به جنس زن در تمام روزگاران مربوط است یا تنها به زنان جامعه و عصر علی(علیه السلام) یا اعصار مشابه آن ارتباط دارد.

ادامه نوشته

الگویی کامل برای زن مسلمان‬

 بررسی ابعاد شخصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از جمله مسائلی است که عموماً با سطحی‌نگری از آن عبور کرده‌ایم؛ اما عمق جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نقش اساسی ایشان موضوعی است که حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» به تبیین آن پرداخته‌اند که در ادامه آمده است.

 

اینکه بزرگان ما مانند حضرت امام می‌فرمودند سخت است یا به تعبیر دیگر محال است که بتوانیم مقام و منزلت حضرت زهرا (سلام ‌الله علیها) را توصیف کنیم؛ برای اثبات این سخن علائمی وجود دارد که در ادامه سعی می­شود قدری مسئله تبیین گردد.

ادامه نوشته

سازنده فیلم ضد ایرانی آرگو کیست؟ + عکس

سازنده فیلم آرگو، بنیامین جیزا افلک بولدت (בנג#39מין ג#39זה אפלק) معروف به بن افلک یهودی 40 ساله ای است که این روزها نامش رونق محافل و مجامع هنری داست.

کثرت وقایع دهه 50 و 60، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به موضوعی بی بدیل و ماندگار در تاریخ مبدل ساخته است.

یکی از مهمترین این وقایع، موضوع تسخیر سفارت آمریکا، به عنوان نمایندگی رسمی سیاسی ایالات متحده آمریکا در ایران می باشد.
واقعه ای که بسیار سریع و در جنب وقایع کثیر آن زمان به وقوع پیوست و خود اسبابی از برای تحقق وقایع دیگر بود.

واقعه ای که اگر چه هیچ گاه فرصتی از برای بازخوانی مفصل و تطبیقی آن بوجود نیامد، اما آبشخور موضوعاتی بسیار گردید و متاسفانه امروزه جُز ادبیات کلی لانه جاسوسی تصوری جامع از آن وجود ندارد.

                

ادامه نوشته

زشترین انسان کیست؟

زیبایی

داستان مرد زشت‏ روى‏

از امام صادق علیه السّلام روایت مى‏کند که فرمود: در زمان پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مردى بود که (ذو النمره) نامیده مى‏شد. او از زشت‏ترین مردم بود و به سبب همین زشتى او را (ذو النمره) مى‏نامیدند. یک روز او خدمت پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله رسید و عرض کرد: اى پیامبر خدا! به من بگو خداى عزّ و جلّ بر من چه واجب کرده است؟ پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: خداوند بر تو واجب کرده است هفده رکعت نماز در شبانه روز، و روزه ماه مبارک را در صورتى که زنده ماندى و آن را درک کردى، و حج را اگر استطاعت یافتى، و زکات را، و آن را براى او شرح داد. آن مرد گفت: سوگند بخدایى که تو را بحق به پیامبرى برانگیخت، براى پروردگار خود افزون بر آنچه براى من واجب گردانیده به جاى نخواهم آورد. پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: چرا اى ذو النمره؟ عرض کرد: زیرا که مرا چنین زشت آفریده است. در این هنگام جبرئیل بر پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نازل شد و عرض کرد: اى پیامبر خدا! پروردگارت به تو دستور مى‏دهد که از سوى او به ذو النمره سلام برسانى و به او بگویى: پروردگارت مى‏فرماید: آیا خشنود نیستى که در روز رستاخیز تو را به زیبایى جبرئیل محشور کنم.

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به او فرمود: اى ذو النمره! این جبرئیل است که به من دستور داده به تو سلام رسانم و به تو بگویم که پروردگار متعال فرموده است: آیا خشنود نیستى که در روز رستاخیز تو را به زیبایى جبرئیل محشور گردانم. ذو النمره گفت: پروردگارا! من خشنود شدم و بعزّتت سوگند من نیز [به اعمالم آن قدر] بیفزایم تا خشنود گردى. (بهشت کافى / ترجمه روضه کافى/386 ) اما مقصود ما از زشت و زیبایی این نیست. حضرت علی علیه السلام تصویر دیگری از انسان زشت ارائه داده است که کمترین رنگ و بویی از ظاهر و صورت در آن به چشم نمی‌خورد چنانکه ذو النمره نیز با قدم گذاشتن در راه حق توان به دست آوردن زیبایی حضرت جبرئیل را در آخرت خواهد داشت و میان این زیبایی با آن زیبایی تفاوت از زمین تا آسمان است.

علی علیه السلام در خطبه 87 پس از معرفی بهترین بنده خدا به معرفی و توصیف حال افرادی می‌پردازد که ادعای علم و دانش داشته.این فرد عالم نمایی بیش نیست که با استفاده از وجهه‌ی اجتماعی و به ظاهر علمی خویش قصد فریب و گمراه کردن مردم را دارد و اوست که با دور کردن افراد از راه حق و حقیقت و گمراه ساختن آنان به عنوان زشترین انسان معرفی شده است. و علت زشتی او چیزی نیست جز انحراف از راه حق و وقتی این زشتی بیشتر و بیشتر می‌شود که فرد به حق و حقیقت آگاه باشد اما از آن روی گرداند و موجب روی گردانی دیگر افراد نیز گردد

زشت ترین انسان کیست؟

حضرت علی علیه السلام در باب عالم نمایان چنین سخن گفته‌اند:

«و دیگرى که او را دانشمند نامند امّا از دانش بى‏بهره است ، یک دسته از نادانى‏ها را از جمعى نادان فرا گرفته ، و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته، و به هم بافته ، و دام‏هایى از طناب‏هاى غرور و گفته‏هاى دروغین بر سر راه مردم افکنده ، قرآن را بر امیال و خواسته‏هاى خود تطبیق مى‏دهد ، و حق را به هوس‏هاى خود تفسیر مى‏کند.

مردم را از گناهان بزرگ ایمن مى‏سازد ، و جرائم بزرگ را سبک جلوه مى‏دهد. ادّعا مى‏کند از ارتکاب شبهات پرهیز دارد امّا در آنها غوطه مى‏خورد. مى‏گوید: از بدعت‏ها دورم، ولى در آنها غرق شده است. چهره ظاهر او چهره انسان ، و قلبش قلب حیوان درنده است ، راه هدایت را نمى‏شناسد که از آن سو برود ، و راه خطا و باطل را نمى‏داند که از آن بپرهیزد ، پس مرده‏اى است در میان زندگان. »(نهج البلاغة / ترجمه دشتى/ خطبه 87)

امام علی علیه السلام در خطبه 87 پس از معرفی بهترین بنده خدا به معرفی و توصیف حال افرادی می‌پردازد که ادعای علم و دانش داشته.این فرد عالم نمایی بیش نیست که با استفاده از وجهه‌ی اجتماعی و به ظاهر علمی خویش قصد فریب و گمراه کردن مردم را دارد و اوست که با دور کردن افراد از راه حق و حقیقت و گمراه ساختن آنان به عنوان زشترین انسان معرفی شده است. و علت زشتی او چیزی نیست جز انحراف از راه حق و وقتی این زشتی بیشتر و بیشتر می‌شود که فرد به حق و حقیقت آگاه باشد اما از آن روی گرداند و موجب روی گردانی دیگر افراد نیز گردد.

مسعدة بن زیاد از امام صادق علیه السّلام، و آن حضرت از امیر مۆمنان على علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: به راستى که در دوزخ، آسیابى هست که مشغول به کار است، آیا نمى‏خواهید بدانید که چه چیزى را آسیاب مى‏کند؟! پرسیدند: چه چیزى را آسیاب مى‏کند؟! فرمود: (گوشت و پوست و استخوان) دانشمندان نابکار، و کسانى که قرآن را تلاوت مى‏کنند ولى فاسقند، و ستمکاران متجبر، و وزیران خیانت پیشه و سردمداران لاف زن و دروغگو را؛ و در دوزخ، شهرى است که بدان «حصینه» مى‏گویند، آیا نمى‏پرسید که در آن چیست؟ پرسیدند: چه چیزى در آن است؟! حضرت فرمود: در آن دستهاى پیمان‏شکنان قرار دارد

از پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) رسیده که فرموده:محقّقا من بر امّت و کسانى که بر آنان مبعوث و فرستاده شده‏ام از مۆمن و گرویده بخدا و رسول و از مشرک و انبازگیرنده براى خدا نمیترسم، امّا (از) مۆمن (نمیترسم براى اینکه) ایمان وگرویدنش او را (از گفتار و کردار ناروا و فتنه و تباهکارى) منع نموده و باز میدارد، و امّا (از) مشرک (نمیترسم، زیرا) کفر و نگرویدنش او را ذلیل و خوار میگرداند (مردم گفتار و کردار شایسته را از او توقّع نداشته و چشم‏براه نیستند) و لیکن بر شما میترسم از منافق و دورو که داناى زبان آور است، آنچه را میشناسید (حق و درست است بزبان) میگوید، و آنچه را کراهت داشته و نمى‏پسندید (میدانید حقّ و درست نیست) بجا مى‏آورد. (بنادر البحار /229)

مسعدة بن زیاد از امام صادق علیه السّلام، و آن حضرت از امیر مۆمنان على علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: به راستى که در دوزخ، آسیابى هست که مشغول به کار است، آیا نمى‏خواهید بدانید که چه چیزى را آسیاب مى‏کند؟! پرسیدند: چه چیزى را آسیاب مى‏کند؟! فرمود: (گوشت و پوست و استخوان) دانشمندان نابکار، و کسانى که قرآن را تلاوت مى‏کنند ولى فاسقند، و ستمکاران متجبر، و وزیران خیانت پیشه و سردمداران لاف زن و دروغگو را؛ و در دوزخ، شهرى است که بدان «حصینه» مى‏گویند، آیا نمى‏پرسید که در آن چیست؟ پرسیدند: چه چیزى در آن است؟! حضرت فرمود: در آن دستهاى پیمان‏شکنان قرار دارد . (پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال / 643 )

سخن آخر اینکه ملاک زشت و زیبای انسان‌ها صورت ظاهرشان نیست چراکه ظاهر آدمی را خدا به انسان هدیه داده و افتخاری بدان نیست و در این میان افکار و افعال و گفتار و در مجموع شخصیت و خرد آدمی که ثمره تلاش و کوشش خود اوست ، ملاک ارزشگذاری و یا به عبارت دیگر زشت و زیبایی‌ و زینت اوست است.

زینت نه به جامه است ای مرد خدا

در علم شود زینت مردان پیدا

از مرگ پدر نمى‏شود طفل یتیم‏

آن است یتیم کز خرد ماند جدا

قانون در مورد حجاب چه می گوید؟

مقدمه
حکومت ها، برای نمود ظاهری بخشیدن به تفکرات دینی و باورهای مذهبی و یا تفکرات سیاسی شان، در شیوه و مدل پوشش افراد جامعه اعمال نظر می کنند. در حقیقت نوع عملکرد، برخورد و قوانین مصوب هر کشور، بازگو کننده سیاست، عقائد، تفکرات و خواسته های آن حکومت و کشور است.

دین رسمی در ایران از زمان صفویه تاکنون، دین اسلام است. از ایران به عنوان کشوری اسلامی، توقع می رود که مبانی و ملاک های اسلامی را در رأس دستورات و قانونگذاری های خود قراردهد و رویکردی دینی و اسلام مدارانه را در پیش گیرد.
از این رو آنچه در گفتار حاضر، بنابر حاکمیت اسلامی در ایران، مد نظر ماست پیگیری قوانینی است که به طور خاص، حجاب و عفاف را موضوع قرارداده اند.(1) باتوجه به این رویکرد و خواسته و در بررسی سوابق قانونی این موضوع، مسلماً از دوره رضاخانی که فرمان ننگین کشف حجاب(2) را در پرونده خود دارد، نمی توان توقع وضع قانون برای حفظ حجاب و حیاء و عفاف در جامعه را داشت. لذا اگر بخواهیم پیشینه قانونی شدن حجاب در کشور را مورد بررسی قراردهیم، تنها لازم است که بازه زمانی سال 1357تاکنون را پیگیری کنیم. مرور این قوانین و بررسی جرایم و مجازات های آنها، از اولین مراحل تاکنون، چیزی است که در این یادداشت مرحله به مرحله و گام به گام، به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 


ادامه نوشته

حسابرس قیامت کیست؟

معاد و بازگشت انسان‌ها به جهان آخرت از جمله مبانی بسیار مهم در دین اسلام است که البته مورد توجه بسیاری از مردم جهان از آیین و مسلک‌های مختلف است ولی شاید اصلا ما آن را از یاد برده‌ایم …

 

 

      

ادامه نوشته

بلوتوث هایتان را روشن کنید!

تلفن های همراه مجهز به تکنولوژی به نام بلوتوث هستند با روشن کردن این برنامه اطلاعات و داده های فراوانی از تلفنی به تلفن دیگر انتقال می یابد زمانی که بلوتوث موبایل خاموش است این اطلاعات از هیچ طریقی دریافت و ذخیره نمی گردد. شما نیز درون خود بلوتو ث دارید که اگر آن را روشن کنید اطلاعات بسیاری را دریافت و ذخیره می کنید.

 

ادامه نوشته